Servie - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Jurek Woller - WaarBenJij.nu Servie - Reisverslag uit Belgrado, Servië van Jurek Woller - WaarBenJij.nu

Servie

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jurek

29 Juli 2008 | Servië, Belgrado

Tijdens mijn vorige berichtje zei ik dat ik zometeen de nachttrein naar Belgrado zou nemen. Dat is helaas niet gelukt. Altijd handig als je een taal niet geheel begrijpt: ik heb blijkbaar gezellig een uur zitten wachten op de trein die om 23:00 vanuit belgrado AANKOMT in Skopje. Handig.. (wie werwacht er dat de nachttrein al om 20 uur was vertrokken om om 5 uur in Belgrado aan te komen). Gelukkig had ik nog 5 minuten om de laatste nachtbus te pakken, dat is gelukt, en met nauwelijks nachtrust stond ik om 6 uur op het station van Belgrado.
Gelukkig had ik een tip gekregen voor een goed hostel. Dat blijkt nogal gaar te zijn. Ik word er een beetje depressief van, het is allemaal wel schoon, maar totaal niet gezellig, dus ik ga vandaag naar een andere.
Gisteren was een mooi moment om een dagtrip naar Novi Sad te doen, een stad nog iets noordelijker in Servie. Erg mooie stad moet ik zeggen, vol met kerken en andere mooie gebouwen die ook nog eens net gerestaureerd zijn en een vrolijk kleurtje hebben gekregen. En iets verderop natuurlijk nog wel afgebladderde grijze gebouwen. In de trein ben ik erachter gekomen dat de Servische jeugd blijkbaar erg houdt van Turks-achtige muziek, die ze luid met hun telefoons afspelen en nog erger: meezingen. Op de terugweg ben ik maar naar een andere coupe gegaan.

Belgrado moet een lelijke stad zijn, maar op de een of andere manier bevalt hij me. Veel oude grijze sovjetgebouwen, maar ook mooie oude gerestaureerde kerken en het is altijd levendig op straat. Vandaag ga ik het allemaal wat beter bekijken.

Nog even wat dingetjes over Macedonie: (had vorige keer wel erg weinig tijd om wat te typen)
Macedonie is nog vrij arm, op de een of andere manier bevallen die landen mij altijd het best. Er is nog een gezond chaosniveau, er zijn bizarre sovjetgebouwen, het is niet allemaal netjes en dat heeft zijn charme. Datzelfde zag je terug in het hostel waar ik sliep, duidelijk het tofste tot nu toe. Grote tuin met wat geimproviseerde relax plekken. Perfect om mensen te ontmoeten: de eerder genoemde Engelsen en Noor, maar ook een club franse graffity artiesten die net in opdracht van het franse instituut een enerome graffity op een muur in een stadje verderop hebben gezet en twee hulpverleners uit Kosovo die Roma kinderen proberen onderwijs te laten krijgen. Ze waren naar Skopje om boeken te kopen en veel wijn te drinken :-P

Goed, ik ga nog een dagje Belgrado verkennen en dan morgenochtend met de trein naar Istanbul (24 uur in totaal). Daarna kunnen Aafke en ik gezamelijk verslag doen, eindelijk. :-P




  • 29 Juli 2008 - 10:09

    Winnie:

    Leuk om weer op de hoogte te blijven van weer een bijzondere reis. Veel plezier!

  • 29 Juli 2008 - 10:24

    Robert:

    hey jurek!

    mooi om te lezen over je avonturen, vooral ook omdat ik er over paar weekjes zelf ook zit :-)

    ben t wel met je eens wat betreft dat op een of andere manier de minder ontwikkelde landen vaak wel zo leuk zijn om te bezoeken.. alles is er nog veel minder vanzelfsprekend geregeld enzo. nou nog veel plezier en in september doen we weer biertje in groningen!

  • 29 Juli 2008 - 11:38

    Jacquelien:

    Leuke alto-reis!

  • 29 Juli 2008 - 12:54

    Rutger:

    Tof om al je verhalen weer te horen.


  • 30 Juli 2008 - 11:39

    Ron:

    Toch maar de PimSleur cursus servisch doen volgende keer ;)

  • 30 Juli 2008 - 16:26

    Anouk:

    Heej Jurek- klinkt erg cool allemaal! Ik groet je deze keer vanuit Zambia, en ben vandaag naar Zimbabwe geweest om leeuwen te aaien :) Als je van chaos houdt....I know THE place...Ik ben nu in het bezit van een 50 BILJOEN Zimbabwaanse dollar biljet, wat 30 US dollarcent waard is. Mensen betalen een brood nu met 3 bakstenen geld...Afijn! Veel plezier in Servie, en je weet t: seni seviyorum jou en Aafke! X

  • 01 Augustus 2008 - 05:52

    Netje:

    Klinkt mooi allemaal! Vooral jou ervaringen met bus- danwel treinreizen zijn altijd vermakelijk om te lezen. Volgens mij gaat hetelke keer bij jou wel ergens fout :P Veel plezier met Aafke!

    Kus Netje

  • 03 Augustus 2008 - 20:57

    Wilco:

    Hey Jurek,

    Lijkt allemaal supermooi! Ik ben heel nieuwsgierig naar je eerste reisverslag vanuit Iran!

    Groetjes aan jullie beiden van Wilco

  • 08 Augustus 2008 - 17:28

    Robert:

    Hey jurek!

    Ik kom net uit Novi Sad, vond het ook echt leuke stad, relaxt sfeertje savonds (iedereen rondlopen op straat, maar waarheen..) en nu zitten we in Zemum, dorpje voor Belgrado op een camping.
    Ben benieuwd of Belgrado ons ook zo goed gaat bevallen!

    Veel plezier nog in Iran!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jurek

Vorig jaar heb ik een half jaar in Turkije gestudeerd en door Turkije, Syrië, Georgië en Armenië gereisd en daar uitgebreid verslag over gedaan op dit weblog. Dit jaar ga ik weer wat rondkijken, eerst in de Balkan, daarna met Aafke via Turkije naar Iran.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 53473

Voorgaande reizen:

02 Februari 2007 - 06 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: